رویترز گزارش داد؛

بازداشت چند روحانی سرشناس عربستانی حکایت از مقدمه‌چینی برای اعلام پادشاهی محمد بن سلمان دارد

بر اساس یک گزارش، بازداشت شماری از روحانیان منتقد آل سعود، خبر از مقدمه‌چینی برای واگذاری قدرت به ولیعهد عربستان می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  رویترز نوشت: بازداشت سه روحانی برجسته و خارج از دایره حمایتی حکومت آل سعود در یک هفته اخیر، شایعاتی مبنی بر زمینه سازی ملک سلمان برای کنار رفتن از قدرت به نفع پسرش را افزایش داده است.

طبق اعلام برخی منابع سعودی به رویترز، اواخر هفته پیش «سلمان العوده»، «عواد القرنی» و «علی العمری»، سه روحانی سرشناس عربستانی، بازداشت شدند. هنوز مقامات رسمی در عربستان درباره بازداشت این افراد اظهار نظری نکرده‌اند.

بازداشت روحانیون سرشناس سعودی با هدف واگذاری قدرت به ولیعهد

باوجود اینکه هر سه این روحانیان در فهرست تایید شدگان آل سعود نیستند؛ دنبال‌کنندگان زیادی در شبکه های اجتماعی دارند. آنها پیش از این انتقاداتی را علیه دولت عربستان مطرح کرده بودند؛ اما جدیدترین کارشکنی این روحانیان را می توان همراه نشدن با سیاست های ریاض درباره قطع روابط دیپلماتیک با قطر به دلیل حمایت از اخوان المسلمین مصر دانست.

«العوده» سابقه تحمل حبس در سال های 1994 تا 1999 را به دلیل درخواست برای تغییر ساختار حکومتی در عربستان دارد. وی در اعتراضات بهار عربی (سال 2011) خواستار برقراری دموکراسی و بردباری سیاسی در عربستان شده بود.

رویترز در ادامه نوشت: با وجود اینکه مقامات سعودی حاضر به ارائه اظهار نظری درباره واگذاری قدرت به شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، نشده اند، وی تعیین کننده سیاست های دیپلماتیک، اقتصادی و داخلی این کشور است.

بازداشت روحانیون سرشناس سعودی با هدف واگذاری قدرت به ولیعهد

خاندان آل سعود همواره گروه های اسلام‌گرا را بزرگترین تهدید خود در داخل کشور قلمداد کرده اند. این گروه ها خواستار حاکم شدن اعتقادات مذهبی در کشور هستند و ریاض، القاعده را -که حدود یک دهه پیش با فعالیت های خود صدها نفر را به کام مرگ کشاند- در شمار گروه های اسلامی می داند.

جنبش «الصحوه» نیز یک گروه سلفی بود که در دهه 1990 میلادی خواستار اصلاح نظام سیاسی عربستان و کاهش قدرت خاندان پادشاهی در این کشور شده بود.

«ژان مارک ریکلی»، رئیس گلوبال ریسک در مرکز سیاست امنیتی ژنو، در این باره گفت: خیلی محتمل است که محمد بن سلمان پادشاه بعدی عربستان باشد؛ اما هر صدای مخالفی، که می تواند پادشاهی وی را با چالش مواجه کند، یک عامل بی ثبات کننده برای چشم انداز خاندان آل سعود به حساب می آید.

«مداوی الرشید»، یک تحلیلگر امور خاورمیانه، نیز معتقد است: بدگمانی، فضای سیاسی عربستان را احاطه کرده و اوضاع در این کشور بسیار حساس و شکننده شده است. هرگونه هم راستا نبودن با سیاست های دولت مرکزی همانند دشمنی با ریاض تلقی می شود و تهدیدی برای پادشاه بعدی خواهد بود.

بازداشت روحانیان مخالف سیاست های دولت مرکزی عربستان، مقدمه ای برای حذف هرگونه مانعی بر سر راه پادشاهی محمد بن سلمان به حساب می آید.

انتهای پیام/

بازداشت چند روحانی سرشناس عربستانی با هدف مقدمه‌چینی برای واگذاری قدرت به ولیعهد سعودی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار